www.samenwerkingsverbandLHA.nl


Schoolvoorbeeld van passend onderwijs op christelijke basisschool De Hoeksteen in Wijk en Aalburg

Hoe Julia een stralend meisje werd

Julia Colijn uit Wijk en Aalburg kan dankzij een arrangement van het samenwerkingsverband Langstraat Heusden en Altena naar een reguliere basisschool in haar eigen dorp. Ze krijgt persoonlijke begeleiding voor haar spierzwakte na een aangeboren aandoening. "Geweldig dat Julia deze kans heeft gekregen", zegt moeder Jantine.

Het is feest op christelijke basisschool De Hoeksteen in Wijk en Aalburg. De leerkrachten van de bovenbouw vieren hun verjaardag en er is een vossenjacht. "Speciaal daarvoor komt een van onze pony's naar school", vertelt Julia Colijn trots. De leerlinge van groep 3 is gek op dieren. Paardrijden kan de 7-jarige helaas zelf niet. Julia is geboren met een open buikje. Door de vele operaties heeft ze last van spierzwaktes. Dit maakt sporten en vrijelijk bewegen voor haar helaas niet vanzelfsprekend.

Mytylschool

Omdat Julia's fysieke ontwikkeling vanaf haar geboorte achterloopt, start ze haar schoolloopbaan op de Mytylschool in Den Bosch. Dat betekent elke dag met de taxibus naar school. Vroeg opstaan en pas laat weer thuis. "De lange lesdagen putten haar uit", vertelt moeder Jantine. "Steeds vaker klaagt ze over buikpijn en belt de school dat ze ziek naar huis komt. Eenmaal thuis waren de klachten weg. Daaraan merkten we dat ze totaal niet goed in haar vel zat op school."

Alledaagse omgang

Als Jantine met Julia over de oorzaak van 'haar buikpijn' spreekt, blijkt al snel dat haar dochter de alledaagse omgang met klasgenootjes mist. "Julia had uit school nooit eens een speelafspraak of kinderfeestje. Speelafspraken waren op de Mytylschool minder vanzelfsprekend, doordat leerlingen na schooltijd in hun taxi terug naar huis moesten. Of doordat er medische verzorging van het speelmaatje bij kwam kijken. Ik had zelf net een baby gekregen en geef toe dat ik die extra zorg van een klasgenootje best wel wat vond. Julia vond dit hartstikke moeilijk om te accepteren. Ze zag immers hoe haar zus Elze-Marieke op de reguliere basisschool wel leuke dingen kon doen met klasgenoten. Ze hoorde ook over de mooie bijbelverhalen en dat miste ze allemaal in Den Bosch. Het maakte haar diepongelukkig. Ze was er letterlijk ziek van. Dat vonden we verschrikkelijk om te zien. Vandaar dat we zijn gaan praten over eventuele plaatsing op een reguliere basisschool."

 

Dubbel gevoel

Vanuit het revalidatiecentrum zijn er op dat moment twijfels of de stap naar het reguliere onderwijs niet te vroeg komt voor Julia. Ze heeft nog dagelijks kinderfysiotherapie nodig en is fysiek snel uitgeput. Jantine vertelt dat ze ook een dubbel gevoel had. "We wilden als ouders iets aan de situatie veranderen, maar deden we hier wel goed aan? We gooiden ons kind wel in het diepe. Ze zou van een klas van 8 leerlingen en 4 begeleiders naar een klas van 34 kinderen en 1 juffrouw gaan. Alles was op De Hoeksteen grootschaliger en ze zou veel zelfstandiger moeten gaan werken. Zou ze dat wel aankunnen?"

Dorpsschool

Directeur Greetje Hoevenaren van basisschool De Hoeksteen in Wijk en Aalburg krijgt begin 2017 het verzoek van de ouders van Julia binnen. "Julia was een kleuter met een fysieke achterstand, maar met een stijgende ontwikkelingscurve. We hoorden hoe ze net als haar grote zus graag naar onze basisschool wilde. We zouden tijdens de gymlessen dan wel extra moeten opletten. En er zouden enkele aanpassingen in het lokaal nodig zijn. We hebben eigenlijk niet getwijfeld. Als dorpsschool willen we een veilige plek bieden aan alle kinderen uit het dorp. Bovendien luidt ons motto: Samen veelkleurig groeien. We vinden het heel belangrijk dat kinderen elkaar accepteren zoals ze zijn, leren omzien naar elkaar en samen opgroeien, ondanks eventuele beperkingen. Vanuit die gedachten zijn we gaan kijken hoe we passend onderwijs voor Julia mogelijk konden maken. Via het samenwerkingsverband hebben we een arrangement aangevraagd."

Arrangement

Moeder Jantine prijst De Hoeksteen die het arrangement voor Julia regelde. "Het hele traject van aanvraag tot plaatsing en alles eromheen heeft de school afgehandeld. Als ouders hoefden we alleen aan te geven waar we hulp nodig hadden. Ze hebben ons er wel steeds bij betrokken, maar we hadden zelf geen rompslomp met zaken regelen of gesprekken voeren met instanties. Het was hierdoor voor ons een prettig traject."

Persoonlijk begeleider

Vanaf schooljaar 2017/2018 start Julia in de kleuterklas van juf Petri op De Hoeksteen. Via het arrangement trekt de school juf Jacoline als persoonlijk begeleider van Julia aan. Ze helpt vooral tijdens de gymles. Daarnaast komt er onder schooltijd een kinderfysiotherapeute langs. In de klas (intussen groep 3) is Julia een van de 34 leerlingen. Juf Melanie merkt niet dat ze anders is dan anderen. "Ze heeft wel wat hulpmiddelen. Maar daarin staat ze zeker niet alleen. Een andere klasgenoot heeft een studiecabine om rustig in te kunnen werken. We hebben een leerling met een oorkap, eentje met een klompvoetje en kinderen met kauwketting voor in de mond. Julia heeft een iPad om op te leren voor haar fijne motoriek. Een gripje op haar potlood, maar dat hebben diverse anderen ook. Zo zijn alle kinderen op hun eigen manier uniek."

Speciale zitzak

Julia wijst zelf op het matje op haar stoel. "Anders glijd ik ervan af en dat doet zeer aan mijn buik. Ik heb ook een voetenplank en een speciale zitzak." Daar wilde Julia aan het begin van het schooljaar volgens juf Melanie niet in zitten, omdat ze niet anders wilde zijn dan de anderen. "Begrijpelijk, maar we merkten dat ze erg vermoeid raakte na een hele dag op een rechte stoel. We hebben nu vaste momenten afgesproken waarop ze in de zitzak plaatsneemt. Dat is tijdens het bijbelverhaal, het lezen, in het kringgesprek en als ze zelf wil ontspannen. Nu komt ze fitter de dag door. En andere kinderen helpen haar met de zitzak in de kring plaatsen."

Doelen en vorderingen

Julia heeft het naar haar zin op De Hoeksteen. Ze vindt gymmen erg leuk. "Ik vind de koprol het leukste. Ik wil nog de handstand leren en kunnen duikelen aan het rek op het plein. Op de dunne balk lopen is moeilijk. Als ik moe ben, mag ik op de bank gaan zitten." In een schrift houdt juf Jacoline bij wat Julia's doelen en vorderingen zijn. Deze overlegt ze wekelijks met de kinderfysiotherapeut.

Doelen stellen

Directeur Greetje Hoevenaren vertelt dat de school elk jaar bekijkt of het arrangement van Julia verlengd moet worden. "We stellen continu de doelen bij aan haar prestaties. We hebben het gevoel dat ze niet tot en met groep 8 extra begeleiding nodig heeft. We zien haar met sprongen vooruitgaan. De fysieke krachttraining kan ze misschien straks na schooltijd krijgen in plaats van hier op school. Al zie je het nu na vakantie wel meteen als ze niet dagelijks heeft geoefend. Dan heeft ze een terugval. Bovenal zien we haar met sprongen groeien. Ze heeft het ook enorm naar haar zin."

Boven verwachting

Julia knikt. "Ik vind het leuk hier. Ik kan al goed lezen. Gisteren had ik een boek in één dag uit. En dat boek had wel meer dan 10 bladzijdes. Taal is ook leuk. Bij schrijven hoef ik niet alle opdrachten te maken, omdat mijn spieren sneller moe zijn." Juf Melanie reageert: "Klopt. Maar ze maakt er geen misbruik van. Ze gaat echt als een speer. Ze presteert boven verwachting goed. Ze heeft een enorme drive om er iets van te maken op school. En ook buiten school heb je het naar je zin, toch?"

'Alsof ze de lotto had gewonnen'

Julia knikt. Met een grote glimlach vertelt ze dat ze bijna elke dag met vriendinnen afspreekt. Moeder Jantine vult haar aan: "Al in de eerste schoolweek op De Hoeksteen kreeg ze een uitnodiging voor een feestje. Het was alsof ze de lotto had gewonnen en met een miljoen kwam binnen lopen, zo straalde ze met die uitnodiging in haar hand. Als het nieuwe meisje in de klas voelde ze zich meteen welkom. Wat waren we blij voor haar. Je hoopt natuurlijk dat ze vriendinnen krijgt en geaccepteerd wordt. Maar of het zo uitpakt, is altijd de vraag. Nu zien we haar stralend uit school komen. Wat een verschil met voorheen. We zijn dankbaar voor de kans die ze hier heeft gekregen. Ze heeft bij De Hoeksteen zeker haar plekje gevonden."